A New Low for CNN: Accepts Foreign Funding In Exchange for Positive Stories

In a story that few in this country have heard about, the UK Guardian reported that CNN refused to broadcast an award-winning 2011 documentary, “iRevolution.” The documentary featured CNN’s on-air correspondent Amber Lyon and was highly critical of the regime in Bahrain for brutally suppressing peaceful protests by its own citizens.

Why didn’t CNN broadcast its own correspondent’s production? The reason might shock you.

According to the Guardian, “CNNi’s pursuit of and reliance on revenue from Middle East regimes increased significantly after the 2008 financial crisis, which caused the network to suffer significant losses in corporate sponsorships. It thus pursued all-new, journalistically dubious ways to earn revenue from governments around the world. Bahrain has been one of the most aggressive government exploiters of the opportunities presented by CNNi.”

The Guardian story continues, “These arrangements extend far beyond standard sponsorship agreements for advertising of the type most major media outlets feature. CNNi produces those programs in an arrangement it describes as ‘in association with’ the government of a country, and offers regimes the ability to pay for specific programs about their country. These programs are then featured as part of CNNi’s so-called ‘Eye on’ series (‘Eye on Georgia’, ‘Eye on the Philippines’, ‘Eye on Poland’), or ‘Marketplace Middle East’, all of which is designed to tout the positive economic, social and political features of that country.”

To the average viewer unaware of these government sponsorships, CNN’s stories all falsely appear to be the result of standard, unbiased reporting.

Back to the award-winning documentary that CNNi never aired. As noted above, “iRevolution” was critical of the Bahrain government for using violence against its own people. During the time the documentary was considered, Bahrain was highly invested in CNN’s “sponsorship” opportunities. The Bahrain-CNN relationship was so strong, “official agencies of the regime often boasted of how their extensive involvement with CNN was improving the nation’s image around the world.”

Bahrain’s image was apparently improving because Bahrain got what it paid for: “multiple examples of CNN International producing plainly propagandistic coverage of the regime, often without any minimal disclosure of the vested interests of its sources.” And Bahrain wasn’t the only country with the CNN “sponsorship” arrangement.

Essentially, CNN’s approach to government sponsorship of CNN content represents a merger of advertising and news. Frankly, CNN should drop any pretext that such stories are “news” and, instead, clearly label the pieces what they are: government-sponsored advertisements.

This recent revelation appears to be another nail in the coffin of CNN’s loss of public trust.


More stories on CNN bias, dishonesty:

Video of Extreme Bias: CNN Asks Romney How He’d Represent Blacks if He Were to “Somehow” Beat Obama

State Department attacks ‘disgusting’ CNN for using journal of dead ambassador against family’s wishes

Video: Newt drills CNN Host-”You’re An Extension of the Obama Campaign”

Video: Sununu to CNN’s Soledad-`Put An Obama Bumper Sticker On Your Forehead’

CNN Apologizes over Palin “Stupid Girls” Intro but omits story from website

CNN’s Fareed Zakaria’s show suspended after being exposed for plagiarism

Anderson Cooper’s vicious attack on Michele Bachmann